Știți discursul acesta despre cum am dobândit toți atenție limitată în ultimii ani din cauză că suntem bombardați de informații din toate direcțiile, dar în special pe soșăl media? 

Se vorbește des despre lipsa răbdării pentru diverse activități și oricine a stat puțin pe TikTok bănuiește că are ADHD :)) 
 
Totuși: 
 
Toată lumea devorează seriale. Un sezon pe zi, dacă se poate.  

Podcasturile sunt foarte populare. Cel mai lung podcast pe care l-am ascultat a fost de 4 ore. 

YouTube este în continuare cea mai populară platforma. Vloguri de zeci de minute sau de ore întregi, pe toate nișele posibile.

Periodic se viralizează pe Facebook câte un wall-of-text lacrimogen. 

Twitch e în creștere, unii plătesc abonament sau donează bani să se uite la alții cum se joacă.

O grămada de oameni au descoperit o pasiune pentru cărți prin audiobooks.

Valuri de conținut stufos de toate felurile este consumat zilnic. 

Așa că eu nu sunt sigură că doomscrolling-ul prin fotografii și clipuri de câteva secunde pe soșăl media ne face nerăbdători și neatenți. Suntem oameni și nu suntem făcuți să avem creierul în priză non-stop. Cum zapam în fața televizoarelor de pe un canal de muzică pe altul acum 15 ani, în special când apărea o reclamă, așa facem acum, doar că avem altă jucărie în mână.

Și ce-mi confirmă cel mai tare teoria mea e că TikTok a început cu video-uri de 5-10-15 secunde, le-a lungit la un minut, iar recent a adăugat clipuri de 3 minute. 

Avem destulă răbdare. Dar evident, cu ce ne place. Cu activități ușoare, că de asta se numesc recreative.

Eu am răbdare să citesc 100 de cărți pe an, dar nu am răbdare să mă uit la un serial. Dacă mă auziți vorbind despre un serial, fiți sigur că l-am văzut după ce am fost momită cu chipsuri și legată de-un scaun de prietenele mele.

Mă irită când aud că nu mai citește tineretul din cauza Internetului. Oamenii nu citesc pentru că nu-s pasionați de citit sau pentru că nu e o activitate interesantă pentru ei. Doar că acum există TikTok, nu Atomic TV. 

Am observat și că mulți cred că a murit conținutul stufos pentru că “nu se mai citesc bloguri ca pe vremuri” :)))))) 

Am prins acele vremuri. Un articol însemna o poză, un citat, o poezie, o melodie sau o propoziție de un rând – asta a fost întotdeauna popular, asta a rămas popular și o să mai fie, pentru că în general, orice tip de conținut e ținut în picioare de oamenii care interacționează cu el, nu de niște simple vizualizări și este normal ca un articol care creează dispută să adune mai multă atenție decât un articol care vrea să te educe.  

Amu’, nu o sa mă contrazic cu psihologii, sociologii, antropologii, bunicii speriați de tehnologie și cine a mai venit cu teoria asta, dar eu cred că suntem mai grăbiți și nerăbdători mai degrabă pentru că ne e frică sa nu ne pierdem timpul și avem pornirea asta de “a fi productivi” mereu.

În timp ce asculți un podcast, un serial, un stand-up, poți face o grămadă de lucruri.

În timp ce citești sau înveți, poți cel mult să asculți muzică. 

Asta poate e datorat social media, dar eu nu cred că am avut vreodată creierele calculatoare, nici că cititul a fost vreodată o activitate comună și nici că toată planeta înainte de șoșăl media studia Medicina.

Încă o idee nebună pe care o am e că mi se pare că ai totuși nevoie de multă putere de concentrare ca să te uiți la video după video în loop ore înșir, pentru că la un TikTok nu te uiți în timp ce speli vasele cum te uiți la o emisiune, trebuie să fii acolo și să iei decizia de a da scroll sau a citi comentarii la fiecare 10 secunde în timp ce procesezi informație nouă la nefârșit – s-ar putea ca asta chiar să antreneze atenția. Probabil o să vedem adevăratul efect al TikTok-ului în câțiva ani buni.

Dar dacă există atât de mult conținut devorat, ba chiar devorat în paralel cu alte activități, eu zic că avem destulă răbdare.

Cu memoria stăm mai prost 😀

Later edit, 2 martie 2022: TikTok anunță video-uri de 10 minute.

Later edit, 8 ianuarie 2024: oamenii au început să se uite la filme întregi pe TikTok, puse pe bucățele :)) TikTok anunță video-uri de 30 de minute 

zi una de jale

comments